MINDFULNESS

Rozvíjení všímavosti, laskavosti, pohody a radosti

prostřednictvím meditačních cvičení

Co je to MINDFULNESS?

Mindfulness jako schopnost

Mindfulness – česky všímavost, duchapřítomnost – je schopnost plně si uvědomovat a prožívat přítomný okamžik. Schopnost nezaujatě pozorovat, zaznamenávat a pamatovat si prožívané psychické a tělesné jevy. Schopnost být v kontaktu s tím, co je právě teď, s plnou pozorností, bez posuzování, hodnocení a očekávání. 

Trénink a rozvíjení této schopnosti vede k hlubšímu vhledu a větší kontrole nad vlastními prožitky, pocity i myšlenkami – dává prostor pro rozhodování (zda a jak reagovat) a zkoušení nových možností řešení. 

 

Filozofie

Důležitou součástí mindfulness je základní nehodnotící postoj zvědavosti a otevřenosti, a také laskavosti a soucitu se sebou. Mindfulness pěstuje radost a vděčnost, pokorný a tolerantní přístup k sobě, k druhým lidem i ke světu, a vede k pocitu klidu a životní spokojenosti.

 

Metoda

Mindfulness je metoda zvládání stresu (života) inspirovaná buddhistickou psychologií, jógou a meditací…

Mindfulness (přesněji program Mindfulness-based stress reduction – MBSR) vytvořil na konci sedmdesátých let 20. století Jon Kabat-Zinn, lékař a emeritní profesor univerzity v Massachusetts, s cílem pomáhat lidem zvládat stres, deprese, úzkosti, bolesti a psychosomatická onemocnění. Kombinuje tréning klasické meditace všímavosti a mnoho praktických cvičení, která vedou k integraci mindfulness do běžného každodenního života.

Dnes program MBSR dnes využívá mnoho zdravotnických zařízení po celém světě a je uznáván jako ověřená léčebná metoda.

Principy mindfulness se osvědčují také v mnoha dalších oblastech: vzdělávání, rozvoj osobnosti, koučing, zvyšování výkonnosti a odolnosti vůči zátěži,  vedení pracovních týmů, uzdravování vztahů, změna životního stylu… (K mindfulness v práci se hlásí například Google nebo Twitter.)

 

Účinky mindfulness tréninku

Během posledních 20 let bylo provedeno mnoho vědeckých výzkumů zabývajících se vlivem mindfulness na duševní a tělesné zdraví, na spokojenost v životě, na zvládání stresu, zvládání emoční zátěže atd. Přístupy založené na mindfulness byly úspěšně použity při léčbě závislostí, psychických poruch, sociálních fobií, poruchách spánku, při poruchách příjmu potravy, apod.

Efekt standardního 8 týdenního tréninku mindfulness byl prokázán i na neurologické úrovni: výzkumy za pomoci magnetické rezonance objevily zřetelné přestavby a zvětšení hustoty neuronální sítě v mnoha oblastech mozku souvisejících s pamětí, učením, regulací emocí a vnímání sebe sama.

Sdílená radost je dvojnásobná radost!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

Základní osmitýdenní kurz mindfulness v POD KROVY
se Slávkem Keprtem

Průběh setkání

Kurz je velmi praktický. Na setkání je vždy probrána všechna potřebná “teorie” a informace nutné k porozumění principů meditace a dalších cvičení. Následuje vyzkoušení konkrétní techniky, sdílení pocitů a probrání otázek a případných úskalí či obtíží. Shrnutí informací, odkazy k dalšímu studiu a zadání k domácí praxi s šikovnými tipy obdrží účastníci e-mailem vždy po setkání. Následující hodina začíná sdílením zkušeností a objevů ze samostatného cvičení. 

Skupina

Sdílení v malé  bezpečné  skupině (6-10 osob) je velmi přínosné pro motivaci vytrvat i přes případné obtíže. Ještě více prohlubuje schopnost všímavosti k druhým a také všímavosti k sobě. Zpětná vazba dalších účastníků pomáhá vidět i to, co mnohdy sami na sobě ze zvyku přehlédnete, a podpoří udržení odstupu a laskavého nehodnotícího postoje.

Dvě praxe

Kurz se sestává ze dvou provázaných přístupů: tzv. formální praxe (sezení) –  klasické (nevedené, tiché) meditace všímavosti a vhledu (vipassana) se zaměřením pozornosti na dech. Druhou důležitou součástí je tzv. neformální praxe, která prostřednictvím různých meditativních a introspektivních cvičení pomáhá aplikovat principy všímavosti do běžných každodenních činností a života. 

Naučíte se mimo jiné meditaci mettá – laskavosti, vnímavosti ke svému tělu (technika bodyscan), všímavé chůzi, všímavému pohybu, všímavému jezení, zacházení s nepříjemnými situacemi, všímavosti ve vztazích a další.

Zásadní podmínkou absolvování kurzu je závazek věnovat se cvičením (formální i neformální praxi) každý den – cca 30-45minut alespoň 5x týdně mezi jednotlivými setkáními.

Odnesete si

umění meditace a zkušenost a motivaci v meditaci pokračovat i po skončení kurzu + jednoduché praktické techniky pro prohloubení všímavosti, laskavosti, sebeuvědomění, soustředění, vyrovnanosti, trpělivosti, odolnosti a další důležitých schopností mysli, umožňující efektivnější zvládání každodenních aktivit, psychických i fyzických obtíží či pracovní zátěže. Prohloubí se vaše schopnost empatie a pochopení pro druhé, nakazíte se nadhledem, tolerancí a laskavostí k sobě i lidem.

  • Pro kurz nepotřebujete žádné znalosti ani zkušenosti s meditací. Ani speciální schopnosti 😉 
  • Možná si myslíte, že meditace “není pro vás”, protože jste moc (roztěkaní, akční, moc přemýšlíte…) nebo málo (trpěliví, duchovní…). Kouzlo Mindfulness je v tom, že vás naučí meditovat a žít přirozeně všímavě a s radostí kdykoli a kdekoli, ne (jen) “odsedět” půlhodinku na polštáři. A přijímat sami sebe bez hodnocení a srovnávání.

Pro koho je kurz Mindfulness vhodný?

  • Pro každého dospělého (pokud chcete dopřát Mindfulness svým dětem, podívejte se na Český Midfulness institut).
  • Opravdu sedne a pomůže se konečně “usadit” a začít opravdu meditovat těm, kdo stále neví, jak na to, i když už něco zkoušeli.
  • Zamilují si ho ti, kterým jsou sympatické meditační a relaxační techniky, psychologie nebo východní (buddhistická) filozofie.
  • Nutnost pro ty, co o sebe pečují a chtějí se rozvíjet.
  • Nezbytná součást portfolia vzdělání a schopností pro všechny, kdo pracují s lidmi.
  • Praktikování Mindfulness velmi pomáhá zvládnout a zmírnit různé psychické a psycho-somatické obtíže – zejména úzkosti, deprese a závislosti, stres a poruchy spánku, a podporuje přirozené sebeúzdravné schopnosti při onemocněních těla. 
  • Kurz může mít terapeutický efekt, ale není terapií. Pokud se léčíte s nějakým psychickým nebo vážnějším fyzickým onemocněním, dejte nám to, prosím, předem vědět (e-mailem) a informujte také svého ošetřujícího lékaře. 
  • Kontraindikací jsou onemocnění z okruhu psychóz.
portrét

O lektorovi

Mgr. Boleslav Keprt PhD.

Lektor, terapeut a krizový intervent. Profesně se věnuje psychoterapii v centrech Lávka a PoPoli.  Je lektorem v kurzech krizové intervence, učitelem buddhistické meditace a Mindfulness a dalších. POD KROVY se s ním můžete setkat také na konzultaci pro páry se dvěma terapeuty (Slávek + Jana).

Absolvoval čtyřletý psychoterapeutický výcvik v satiterapii (terapie založená na všímavosti / mindfulness), vycházející z principů buddhistické psychologie. Dovednosti a kondici také čerpá z mnohaleté meditační praxe již od roku 1993. Intenzivní zkušenost získal i při půlročním pobytu v meditačních klášterech v Barmě. Výuce Mindfulness se věnuje od roku 2016.

Vystudoval sociologii na Univerzitě Karlově. Kromě satiterapie má také výcvik ve facilitaci skupinových procesů, výcvik doprovázení umírajících v hospici, výcvik v krizové intervenci a nyní prochází výcvikem Procesově orientované psychologie, která se zaměřuje nejen na práci s jednotlivci, ale i na práci se skupinami ve společnosti. Má také zkušenost s gestalt terapií, focusingem, PBSP, psychodramatem a rodinnými konstelacemi. Studuje psychosomatické disciplíny na DAMU, kde je pro něj velkým zdrojem inspirace a energie studium dialogického jednání.

Zkušenosti účastníků osmitýdenního kurzu Mindfulness se Slávkem Keprtem

Mirek S:
Mirek S:jaro 2019
Read More
Do Slávkova mindfulness kurzu jsem se přihlásil, protože jsem chtěl něco udělat s mou nervozitou a impulzivností. Uvědomil jsem si, že mysl je skutečně tvárná a je v mojí moci změnit své vzorce myšlení i návyky. Pomohlo mi i sdílení ve skupině, abych si uvědomil, že to nikomu nejde bez problémů a hned. Naučil jsem se, že důležitá je pravidelnost; také to, že se meditace dá rozšiřovat postupně do všech oblastí života – není to jen sezení se zavřenýma očima. Po skončení kurzu jsem méně impulzivní, stouplo mi dříve dost nízké sebevědomí – více si věřím. Také si častěji všímám reakcí svého těla na situace a snažím se mu více naslouchat.
Zuzana Š.
Zuzana Š.jaro 2019
Read More
Do programu mindfulness jsem vstupovala proto, abych se naučila častěji a intenzivněji napojit na své tělo a pochopit jeho procesy. Díky každodennímu pozorování svého dechu v tichu a o samotě jsem si uvědomila, že mašina rozumu jede sama od sebe nezávisle na tom, jestli si to přeji nebo ne. Zjistila jsem ale také, že ten kolotoč myšlenek bloumajících kdesi v hlubinách mozku zastavit lze, i kdyby jen na chvilku. A je dost zajímavé vidět své myšlenky, emoce a přitom je neřešit. Je to pokaždé posilující zážitek. Meditace se pro mne stala jakousi další dimenzí hygieny, takovou vnitřní blahodárnou a očišťující sprchou. Lektor Slávek nás pokaždé přivítal v uvolněné a klidné atmosféře. Má dar pozorně naslouchat a také moc milý humor. Velmi mne posiloval pocit, že jsem ve skupině se Slávkem v bezpečné zóně, kde mne nikdo neposuzuje, kde mohu sdělit vše, co jsem za každý týden s meditací prožívala. Děkuji
Daniela
Danielajaro 2019
Read More
K účasti na kurzu mindfulness jsem se rozhodla ve velmi těžkém životním období. Trpěla jsem častými úzkostmi, pocity strachu, paniky, hlubokého smutku, samoty, ale také neschopností koncentrace, výpadky paměti, roztěkaností. Strach jsem měla zpočátku i z toho, že mi kurz nakonec nepomůže… Jakmile jsem se začala praktikováním (tj. úkoly, které nám byly po každé lekci zadány) seriózně a pravidelně zabývat, začal se můj stav zlepšovat. Už se ráno nebudím s úzkostí, a i během dne je těchto a dalších zmíněných pocitů méně, a pokud se vyskytnou, rychleji se rozplynou než v minulosti. Cítím-li blížící se panický stav, dokáži jej zastavit dřív, než se rozvine. Celkově se cítím klidnější a vyrovnanější. Pozitivní zkušeností bylo pro mě i sdílení se skupinou. Zásadní byla pro mě i role Slávka Keprta, vysvětloval jasně, srozumitelně a zasvěceně, formuloval výstižně a inteligentně, naslouchal s neobyčejnou empatií a trpělivostí. Patří mu můj velký dík. Ve cvičení mindfulness budu rozhodně pokračovat.
Jiří U.
Jiří U.jaro 2019
Read More
Všech osm lekcí kurzu mindfulness v Lávce se Slávkem pro mě bylo objevných, každá lekce přinesla různé možnosti, jak nahlédnout na svou mysl, tělo, emoce, pocity včetně toho, jak si všímat stejného i u ostatních lidí kolem sebe. Za největší přínos kurzu považuji objev nevědomých zautomatizovaných procesů v mé mysli. Ty jsem tak mohl nejen odhalit, pobýt s nimi, ale ve finále mi to dává možnost je ovládat a díky tomu začít dělat v životě věci jinak a mít ho tak více pod kontrolou. Ať už se to týká nevědomého myšlení, reakcí, pocitů, chování nebo vykonávání různých činností. Teď už o tom mohu vědomě rozhodovat. Díky!
Michaela M.
Michaela M.jaro 2019
Read More
Můj postoj ke kurzu by se dal popsat jako „zkusím, co to udělá“. Určitě přestaly návaly horka kombinované s úzkostí v souvislosti s menopauzou, dále přestaly návaly úzkosti při práci s počítačem. Obojí mi velmi zjednoduší život - vzhledem, k tomu, že mě práce s počítačem živí. Kurz bohužel probíhal v pro mě emocionálně obtížném období, což vedlo k tomu, že jsem měla několikrát chuť svoje pocity spíše někam zahodit než jim naslouchat a kurs vzdát. Ze začátku mě zaskočila zkušenost se sdílením pocitů s ostatními účastníky kurzu, ale atmosféra bezpečí, která tam panovala, všechno zjednodušila. U Slávka je úžasné, jak dokáže herecky při výkladu výstižně přehrát jednotlivé vnitřní postavy - vnitřního kritika, našeptávače a všechny ty ostatní, které se v nás objevují. Díky za to.
Petr K.
Petr K.jaro 2019
Read More
Na kurz jsem se hlásil s jasnou představou, co hledám: naučit se „meditační techniky“ na uvolnění a dobití energie. Když jsem se vracíval večer ze zaměstnání domů, pociťoval jsem neklid, podráždění a nespokojenost z toho, co se mi nepodařilo dokončit. Večer jsem pak ani neměl energii dělat to, co mě baví. Díky technikám, které jsem se naučil, se po dni v práci cítím daleko odpočinutější. Nepříjemné situace zvládám s větším nadhledem a s daleko lepšími výsledky. Velkým překvapením kurzu pro mě bylo, jakou sílu má meditace laskavosti: konfliktní schůzka na konci náročného dne? Stačí si v duchu připomenout meditaci laskavosti a schůzka má rázem klidnější a konstruktivnější průběh. Také mi vyhovoval formát kurzu: vysvětlení, praktické vyzkoušení, týden praktikování následovaný sdílením zkušeností účastníků. Po každé lekci přišel email, ve kterém byly zopakovány instrukce k probíraným cvičením. Velmi užitečné! Obzvlášť bych chtěl ocenit Slávkův přístup: dokázal nás motivovat, trpělivě naslouchal a pomáhal nám se zlepšovat. Lekce vedl s lehkostí a humorem.
Jana B.
Jana B.jaro 2019
Read More
MINDFULNESS mě absolutně překvapil a hodně pomohl. Neměla jsem nikdy dobrý pocit ze skupinových kurzů, ale tady jsem si to užívala. Všichni jsme byli na jedné lodi a prožívali téměř stejné nebo podobné objevy a pocity, což hodně pomáhá, když se to řekne nahlas. Budu cvičit dál a ráda bych se vrátila do centra Lávka a chodila na pokračovací kurz. Můj lektor Slávek Keprt je úžasným průvodcem a učitelem, kdy jeho klidný a příjemný hlas mi dodnes zní v uších a v mysli se vracím do místnosti výuky, která byla pocitem bezpečí, tepla a vědění, že jsem tam JÁ se sebou.
Previous
Next

Organizační informace

Kde: POD KROVY, Francouzská 34, Praha 2. 

Prostor je “domácký” a je v podkroví – ve 4. patře bez výtahu. Sedí se na zemi – na koberci a meditačních polštářcích. K dispozici jsou také balanční sedáky, polštářky a deky a nápoje (voda, káva, čaj).

Kurz vede: Mgr. Boleslav Keprt PhD. (organizaci zajišťuje Jana Kučerová)

Začínáme hned první lednové úterý 4.1. – 23.2. 2021

Celkem 8 setkání pravidelně každé úterý v podvečer 19-21h

+ pravidelná samostatná praxe mezi jednotlivými setkáními (cca 30-45minut alespoň 5x týdně)

Počet osob: 6 -10

Cena 4000,-Kč za celý kurz 

Případná zameškaná setkání není možné nahradit ani vrátit část kurzovného.

 Už je kurz vyprodaný nebo jste nenašli termín, který by vám vyhovoval?

Nechte mi svůj e-mail a já se vám ozvu, jakmile přichystám něco nového. 

Pro skupinu alespoň 6 lidí mohu připravit soukromý kurz na přání.

Chviličku strpení, zapisuji si...

Děkuji za Váš zájem o mé kurzy v POD KROVY.

Jakmile připravím něco nového, ozvu se Vám!