ochrana miminka v těhotenství

Dokonalá ochrana miminka v těhotenství

Ve své terapeutické praxi velmi ráda používám různé relaxační a imaginativní techniky. Mé těhotné klientky si velmi oblíbily tuto jednoduchou imaginativní techniku, jak v ochránit miminko před vlastním stresem, negativními emocemi či myšlenkami.

Zejména v situacích, kdy je realita příliš obtížná a není v naší moci ji změnit, má fantazie velikou podpůrnou a léčivou sílu. .

Mít strach je v pořádku

Všichni jsme teď přinejmenším ve stresu, v nejistotě, co bude. Někteří se bojí hodně: o své zdraví či dokonce život, o zdraví a život svých blízkých, mají strach, co přinese budoucnost, jak to vše ustojí jejich práce… Také to mnohé dost štve nebo jsou smutní. Všechny emoce jsou na místě, opodstatněné. A není možné je prostě “vypnout”, necítit, uklidnit se na povel. Stává se, že je nám prostě mizerně, i když už jsme zkusili všechno možné. Nezbývá než s tím (a se sebou) nějak vydržet.

 

“Uklidni se, škodíš tím miminku!”

Když něco těžkého a nepříjemného prožívá těhotná žena, bývá to ještě náročnější – cítí se zodpovědná za to, jak se jejímu děťátku daří, a má strach, aby ho její špatné pocity a myšlenky nějak neohrozily. Pochopitelně ještě více úzkostné bývají ženy, které zažily potrat či nějaké těhotenské komplikace. A ze strachu je hned dvojnásobný strach (“co když ten můj strach miminku ublíží?!”), nezřídka ještě okořeněný výčitkami a nároky na sebe nebo studem (“jsem hysterka, neschopná se uklidnit, jestli se něco stane, bude to moje vina”).

Jenže někdy, i když děláte všechno správně, nedaří se vám úplně uklidnit a myslet pozitivně, navzdory vší snaze a podpoře blízkých. Přesto můžete své miminko ochránit a dopřát mu pocit klidu a bezpečí.

 

Ochranná imaginace

Pohodlně se usaďte. Na chvíli si uvědomte své nohy – jak se opírají o zem. Uvědomte si, jak sedíte, uvelebte se a opřete ještě trochu víc – dopřejte svému tělu zážitek pevné opory. Vydechněte. Dovolte si “odfouknout” nebo nahlas vzdychnout. S respektem a soucitem k sobě: nemáte to snadné!

Bezpečné místo

Představte si nebo vymyslete nějaké krásné a bezpečné místo, kde cítíte, že by bylo vaše miminko spokojené. Fantazie je neomezená! Může to být nějaké konkrétní místo, které sama máte ráda. Může to být někde v přírodě, na louce zalité sluncem nebo třeba v lesní školce, na pláži nebo v herně. Nebo v nějakém neskutečném světě, na obláčku, v útulném pelíšku… To, co vás samo napadne bývá nejlepší.
A pak to imaginární místo dopiplejte do dokonalosti. Ať je tam příjemně teplo, jen samé milé zvuky a barvy, ať tam má miminko vše, co by mohlo potřebovat. A hlavně, ať je to místo dokonale zabezpečené – nic zlého nebo nepříjemného se tam nedostane. A je fajn si to místo pro sebe nějak pojmenovat (pomůže to vaší paměti – snadno si ho později znovu vybavíte).

+ pečující bytost

Asi nechcete, aby bylo vaše miminko samo – proto pro něj ještě vytvořte bytost, která ho bude chránit a pečovat o něj. Je důležité, abyste vy sama cítila, že takové bytosti důvěřujete a je vám příjemná představa, že se stará o váš malý poklad. Možná to bude nějaká “chůva”, kouzelná babička, víla, strážný anděl… Nebo, pokud jste věřící, může to být sám Bůh nebo nějaký světec či světice. Kdokoli, kdo je pro vás osobně symbolem laskavé moudrosti, péče a ochrany.

= dokonalá ochrana

Tady vaše miminko schováte před všemi nepříznivými vlivy. Kdykoli se vy sama nebudete cítit dobře a začne se roztáčet spirála strachu o děťátko, dopřejte mu tuto ochranu. Může to být podobné, jako kdybyste ho vedla do školky – třeba i s povídáním, kde bude a proč, a hlavně se slibem, že se brzy vrátíte. A když budete chtít, můžete tam být i spolu!

spící miminko
Pokud to hned napoprvé nepůjde – nevadí. Můžete si s těmito představami hrát, měnit je a vylepšovat. Třeba v noci, když nemůžete usnout, nebo kdykoli, když máte chvilku klidu. Čím více to budete zkoušet, tím lépe to bude fungovat. A je úplně v pořádku, když si nakonec vytvoříte úplně jinou “kouzelnou” uklidňující fantazii.

 

Příjemné představy udělají dobře i vám

Je prokázáno, že naše tělesné reakce (změny dechu, tepu, svalového napětí, vyplavování hormonů…) jsou téměř stejné, když něco reálně zažíváme a když si to jen představujeme. Schválně, jak se cítíte teď? Jen jste chvíli četla o něčem, co si můžete představovat!
Ochranná imaginace bezpečného místa pro vaše děťátko přinese úlevu a uklidnění i vám: budete vědět, že vaše miminko se má dobře, vy sama se budete chvíli zaobírat něčím tvořivým a příjemným. Zvláště v těžkých časech je potřeba soustředit se na dobré věci a dopřávat si příjemné zážitky a fantazie.

Informace a odborná pomoc

Pokud vás trápí nejistota a obavy, jak to zvládnete v těhotenství a jaký bude porod v době koronaviru, neváhejte a ptejte se svého ošetřujícího lékaře nebo v porodnici, kde jste registrovaná k porodu. Důležité informace pěkně pohromadě najdete také na webu rodimvklidu.cz. Neostýchejte se vyhledat i jinou podporu a odbornou pomoc – třeba i psychologa. Nezůstávejte na to sama! Chvilka sdílení, vypovídání se, ošetření obtížných myšlenek a pocitů vám dodá nový optimismus a sílu.

Přeji pevné zdraví a hodně síly vám i vašim dětičkám!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp